Měříte si výkonnost vašich příspěvků na Facebooku či u PR článků?
Víte, že si můžete změřit kolik lidí přišlo na váš web díky konkrétnímu příspěvku na Facebooku? Máte PR článek na nějakém serveru či blogu a nevíte, kolik návštěvníků vám tento PR článek přivedl na web? Můžete to zjistit díky značkování odkazů (jinak řečeno tagování). Změřte si odkazy, které vedou na váš web pomocí tzv. UTM parametrů. Pojďme se podívat, jak na to.
Co to jsou UTM parametry?
UTM parametry jsou speciální předem definované řetězce textu, které se připojují na konec URL adresy. Laicky řečeno za „otazníček“. Díky těmto parametrům dokáže Google Analytics či jiný analytický nástroj zjistit doplňující informace o odkazu, které mu však sami musíme předem definovat podle daných pravidel.
Jaké UTM parametry můžete použít?
Já nejčastěji používám první 3 parametry, ale můžete použít všechny, je to čistě na vás. Jen nezapomeňte na správný zápis.
- utm_source = Zdroj návštěv, kam vkládáte odkaz (například: facebook, twitter, novinky.cz, email aj.)
- utm_medium = Název média (jde o typ marketingového kanálu, nejčastěji se používá: cpc, čili placené za proklik, cpm, čili placené za 1000 zobrazení, organic, čili přirozené hledání, social, čili sociální síť, referral, čili odkaz, pr, čili PR kampaň aj.)
- utm_campaign = Název kampaně (můžete si libovolně pojmenovat kampaň, či název příspěvku na facebooku, nebo třeba název newsletteru, například Vánoční akce)
- utm_content = Obsah reklamy (můžete zde odlišit například spodní nebo horní banner, proklik na obrázek nebo na odkaz v newsletteru apod.)
- utm_term = Klíčové slovo (zde si můžete definovat klíčové slovo, které se týká kampaně, v praxi se to moc nepoužívá, ale pro určité účely se vám to může hodit)
Je třeba si to pamatovat?
Určitě si to nemusíte pamatovat. Pokud to nepoužíváte denně a nebo se vám to nechce složitě ručně zapisovat, můžete využít některý z mnoha nástrojů, které vám URL adresu se zmíněnými UTM parametry automaticky vygenerují podle předem vložených hodnot.
Jak poté taková označkovaná URL adresa může vypadat?
Když všechno nastavíte správně, můžete získat vylepšenou URL adresu třeba v tomto znění: https://www.domena.cz/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=sleva
Jaké nástroje pro značkování (tagování) URL adres doporučuji?
Můžete využít jakékoliv nástroje, které vám vytvoří správnou adresu s UTM parametry. Buď můžete vyzkoušet oficiální nástroj od Google, tzv. URL Builder (Nástroj pro tvorbu adres URL), nebo i alternativní nástroje. Osobně mohu doporučit například tyto dva, které běžně používám:
- URL Builder: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=cs
- Pomocník pro označení kampaní od Pavla Jaška: https://www.jakmeritweb.cz/znaceni-kampani/
- UTM parametry dávkově (pro hromadné označení odkazů) od Zdeňka Dvořáka: https://www.zdenekdvorak.cz/nastroje-online-marketingu/utm-parametry-davkove/
Někdy se vám může stát, že místo mezery v parametru vám značkovací nástroj doplní náhradní sekvenci znaků %20
Pak to stačí jednoduše vyřešit tak, že sekvenci znaků „%20“, samozřejmě bez uvozovek, nahradíte znakem plus „+“, čili bude stačit místo utm_campaign=Nazev%20kampane napsat pouze utm_campaign=Nazev+kampane a máte to vyřešeno.
V Google Analytics můžete posléze nalézt označené kampaně a vyhodnocovat jejich výkonnost
Přehled zdrojů návštěv najdete v sekci: Akvizice - Veškerá návštěvnosti - Zdroj/médium.
Zdroj obrázku: Google Analytics
Popřípadě se můžete podívat do přehledu kampaní, které naleznete v sekci: Akvizice - Kampaně - Všechny kampaně.
Zdroj obrázku: Google Analytics
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?