Jak opravit názvy kampaní padající do (organic) a (not set) u Google Ads v Google Analytics 4?
Pokud se staráte o PPC kampaně a provádíte jejich pravidelnou pečlivou správu a optimalizaci, tak jste si určitě všimli, že v Google Analytics 4 (GA4) začaly padat názvy kampaní do nicneříkajících hodnot (organic) a (not set) u Google Ads kampaní (čili u zdroje: google / cpc). Z hlediska návštěvnosti jde o značnou většinu.
Čili se bohužel nejedná o zanedbatelný problém, který byste měli ignorovat, ale právě naopak, měli byste mu věnovat značnou pozornost. Názvy PPC kampaní a jejich výkonnost by vás zcela určitě měla zajímat, protože se díky těmto informacím dozvíte celou řadu informací, které vás mohou posunout v rámci optimalizace a správy PPC kampaní výkonnostně hodně dopředu. Více si vysvětlíme v tomto článku níže, kde se problému s podrobným vysvětlením i dopady, které to přináší, podrobně zabývám.
Určitě jste si začali lámat hlavu, kde je chyba či problém, popřípadě, zda se nejedná o nějaký bug na straně Google. Nejste v tom sami. I já, jakožto webový analytik a PPC specialista jsem si nad tím začal lámat hlavu, proč se tak děje, a proč právě u Google Ads? U Skliku jsem se zatím s tímto problémem nesetkal, čili jde primárně o problém u zdroje google / cpc.
Kde najdete názvy kampaní (relace) v GA4?
Nárůst (organic) a (not set) v názvech kampaní v Google Analytics 4 (GA4) si můžete povšimnout již od data 26. 6. 2024, kdy se problém začal projevovat. Špatná zpráva je, že Google naznačuje, že tento problém opravovat (bohužel) nebude. Dobrou zprávou je, že existuje řešení, jak si celkem snadno názvy kampaní opravit, takže nemusíte spoléhat v tomto případě na Google.
Nejprve se podívejme, kde se s (organic) a (not set) u názvů kampaní v Google Analytics 4 setkáte. Pokud se například díváte do nejoblíbenějšího reportu GA4: „Životní cyklus“ – „Akvizice“ – „Akvizice návštěvnosti“ a v tomto reportu si vyfiltrujete v dimenzi: „Relace – zdroj / médium“ pouze: „google / cpc“ a k němu si vyberete sekundární dimenzi: „Kampaň – relace“, tak si hned povšimnete, že se vás tento problém týká také. Většina kampaní vám bude padat do (organic) a (not set). Viz níže uvedený screenshot z Google Analytics 4:
Zdroj obrázku č. 1: Google Analytics 4
Níže vám popíšu návod v 7 krocích, co udělat pro to, aby se vám opět začaly zobrazovat názvy PPC kampaní Google Ads i v GA4. Pokud jste úplný laik, nebojte, zvládnete to také :-). Nejprve si ale vysvětlíme, proč k tomuto problému dochází.
Proč tedy v Google Analytics 4 začaly padat názvy kampaní do (organic) a (not set)? Co je hlavní příčinou?
Někteří weboví analytici a PPCkaři nejen v ČR si nad tím začali lámat hlavu a hledat příčinu. Zaznamenal jsem to i v diskuzích ve FB skupinách. Dokonce i samotná Google podpora je často překvapená, když jí o tomto problému řeknete (tedy alespoň v době, kdy píšu tento článek, tj. v srpnu 2024), ale přeci jen se podařilo zjistit, co je hlavní příčinou.
Do (organic) a (not set) vám začnou padat názvy kampaní v Google Analytics 4 v situaci, kdy vám uživatelé nedali souhlas v Consent liště zejména pro ad_user_data (čili zde mají hodnotu: „denied“) nebo když má uživatel zakázanou personalizaci reklam přímo ve svém účtu Google. Jde tedy o návštěvnost, která bude v budoucnu označovaná, jako tzv. „unconsented traffic“.
Název „organic“ představuje návštěvnost převzatou z „google / organic“. Na toto zjištění přišel Jan Zdarsa, který dříve působil přímo v Google, dnes je webovým analytikem na volné noze.
Podrobněji se o tom dočtete přímo v jeho příspěvku na LinkedInu, v němž to velmi podrobně vysvětlil:
Proč byste to měli řešit? Není to zbytečné, když názvy kampaní vidíte přímo v Google Ads? K čemu je to dobré sledovat i v Google Analytics 4 (GA4)?
Zbytečné to určitě není. V Google Ads sice vidíte názvy PPC kampaní, ale je určitě vhodné vyhodnocovat výkonnost PPC kampaní i z pohledu webové analytiky Google Analytics 4, neboť tam můžete kampaně vyhodnocovat z pohledu chování uživatelů na webu, ale také dle dalších metrik, například dle „míry zapojení“, „průměrné doby zapojení na relaci“, „klíčových událostí“, atribučních modelů jednotlivých marketingových kanálů atd.
Jestliže se vám o PPC kampaně stará PPC specialista, měl by pravidelně pracovat i s daty v Google Analytics 4, dávat je do kontextu i souvislostí. Proto doporučuji nepracovat jen s daty v reklamním systému (například pouze v Google Ads). Tím by se zbytečně váš PPC specialista ochuzoval o další pohledy na výkon PPC kampaní a nedohlédne tak do vyššího detailu či neobjeví příležitosti ke zlepšení PPC kampaní.
V neposlední řadě se s tím setkávám v rámci auditů PPC kampaní, kdy v popsané „Levárně č. 8“ nepracuje liknavý PPC specialista s daty v GA4 a nezajímá se, která kampaň má například „nízkou míru zapojení“ a co by měl v ní zlepšit atd. Koneckonců jsem se nejčastějším levárnám PPC agentur a freelancerů při správě PPC kampaní zabýval v samostatném článku, jež si též můžete přečíst na mém blogu.
Máte se tím zabývat, i když máte krabicové e-shopové řešení například od Shoptetu, Eshopu-Rychle, FastCentriku a dalších, nebo když se vám o PPC kampaně stará marketingová agentura či freelancer?
Ano, ale tento problém nijak nesouvisí s vašim e-shopovým řešením. Toto je problém na straně Google. E-shopové řešení, ať už jde o krabicové, nebo tzv. „na míru“ s tím bohužel vůbec nic nezmůže, ani nemají jak. Nevyřešíte to ani nějakou změnou v měřícím kódu GA4, GTM či v administraci na vašem webu.
Toto je potřeba řešit s vaší marketingovou agenturou, která se vám stará o PPC kampaně či s vašim freelancerem. Nejprve byste se měli na ně obrátit, jestli o tomto problému vědí, zda ho nějak řeší, či již jej mají vyřešen a domluvit se s nimi na případné opravě, abyste opět názvy PPC kampaní Google Ads měli ve vašich Google Analytics 4. Nepodnikejte žádné změny bez vědomí vaší marketingové agentury/freelancera, ale spíše se s nimi pobavte o tom, jak budete řešit tento problém společně s nimi, jestli to mají již nějak „podchycené“ apod.
Návod v 7 krocích, co udělat pro to, aby se vám opět začaly zobrazovat názvy PPC kampaní Google Ads i v Google Analytics 4 pro laiky:
Předně bych rád tímto vyzdvihl a poděkoval Honzovi Zdarsovi, díky kterému je to jen otázkou na „pár kliknutí“ a zvládne to i naprostý laik (třeba i běžný e-shopař). Honzo, moc děkuji i za svolení šíření Tvého Google Ads skriptu veřejně :-). Byť Jan Zdarsa připravil na to poměrně jednoduchý skript, tak to bohužel není dokonalé řešení.
Jan Zdarsa (autor Google Ads skriptu) upozorňuje, že „nejsou podporovány Demand Gen, Discovery Ads a Video kampaně, u nich musíte přidat utm tracking manuálně“. A zároveň doplňuje, že MCC (agenturní) verze skriptu vám bude fungovat na maximálně 50 účtech, jak dále uvádí na svém GitHubu: https://github.com/jzdarsa/google_ads_script_utm_tracking/.
Zároveň bych rád upozornil, že nasazení skriptu je na vaši vlastní odpovědnost, tudíž za něj nemohu ani já ani Jan Zdarsa brát odpovědnost či vám garantovat funkčnost. Před nasazením se prosím domluvte s vaší marketingovou agenturou, zda vám s tím pomohou, nebo zda to vyřeší přímo za vás.
Pojďme tedy na to!
Nejprve si prosím přečtěte samotný příspěvek na LinkedInu od Honzy Zdarsy, kde se k tomu podrobněji vyjadřuje a vše detailně vysvětluje:
1.) Zkopírujte si z GitHubu Jana Zdarsy jeho skript dle návodu:
https://github.com/jzdarsa/google_ads_script_utm_tracking/.
Pro většinu z vás bude stačit varianta Google Ads skriptu pro Single account, čili tento skript.
Pokud jste marketingová/PPC agentura či freelancer a máte MCC (agenturní) účet pro vaše klienty, jež nepřekračuje maximálně 50 účtů (klientů), tak můžete využít MCC verzi Google Ads skriptu (ale já raději to nasazuji každému klientovi zvlášť, takže i přesto bych doporučil raději Single account variantu), ale pokud vyloženě potřebujete MCC variantu skriptu, tak ji Honza publikoval zde.
Pokud máte Google Ads skript zkopírovaný, tak se přihlaste do vašeho Google Ads účtu.
2.) Ve vašem Google Ads účtu najděte v menu: „Nástroje“ – „Hromadné akce“ – „Skripty“. Následně najděte modré „+“, tj. „plusko“ viz níže uvedený screenshot.
Zdroj obrázku č. 2: Google Ads
3.) Klikněte na zmíněné „+“, tj. „plusko“ a vyberte možnost „Nový skript“, viz screenshot níže:
Zdroj obrázku č. 3: Google Ads
4.) Pojmenujte skript například na: „UTM pro Google Ads kampaně“ a povolte provádění změn za uživatele kliknutím na tlačítko „Povolit“ ve žluté liště.
Posléze vám vyskočí okno pro potvrzení změn, které potvrďte přes přihlášení do vašeho Google účtu stisknutím tlačítka „Allow“ ve vyskočeném přihlášení do Google účtu.
Po potvrzení odstraňte předvyplněnou funkci: main včetně všech závorek (naznačeno škrtnutím: „červeným křížkem“), aby byl prostor zcela volný pro vložení skriptu od Jana Zdarsy, viz níže uvedený screenshot (kliknutím do screenshotu si ho můžete zvětšit do maximální velikosti):
Zdroj obrázku č. 4: Google Ads
5.) Vložte již zkopírovaný Google Ads skript od Jana Zdarsy (pro zjednodušení uvádím Google Ads skript pro Single account) podle níže uvedeného screenshotu, vyzkoušejte funkčnost kliknutím na „Náhled“ (zcela vpravo dole), a pokud vše bude fungovat, jak má, tak klikněte vpravo dole na: „Uložit“:
Zdroj obrázku č. 5: Google Ads
6.) Pokud se vše povedlo uložit, tak následně kousek od tlačítka (vlevo) najdete možnost „Zavřít“. Tím se dostanete na přehled vložených skriptů, kde najednou uvidíte vámi vložený skript. Ve sloupci „Frekvence“ klikněte na ikonku „tužtičky“ a nastavte frekvenci spouštění, kterou Jan Zdarsa doporučuje ve svém návodu na GitHubu, ideálně tedy na každou hodinu.
Zkontrolujte, jestli stav svítí „zeleně“, tj. „Aktivní“ a nyní můžete Google Ads skript poprvé spustit kliknutím na možnost ve sloupečku „Akce“, kde vyberete volbu „Spustit“. Viz níže uvedený screenshot (kliknutím do screenshotu si ho můžete zvětšit do maximální velikosti):
Zdroj obrázku č. 6: Google Ads
7.) A máte hotovo! To je skutečně vše, co pro to musíte udělat :-). Jan Zdarsa doporučuje nevypínat automatický tagging kampaní z Google Ads.
Čili je potřeba mít stále spuštěný automatický tagging (viz Nápověda Google Ads), a vedle něj nechat běžet tento skript, jež doplní názvy kampaní do vašich Google Analytics 4. Je tedy opravdu nezbytné, aby se stále předával parametr gclid při prokliku PPC reklamy z Google Ads.
Za jak dlouho se změny projeví?
Počet Google Ads kampaní s názvem (organic) a (not set) se začne postupně snižovat prakticky za pár hodin, ale zcela nezmizí, protože je v Google Analytics 4 tzv. „lookback window“ nastavený na 90 dnů, takže některé návštěvy z Google Ads budete v GA4 stále vidět jako (organic) a (not set), pokud nepřijdou z nového zdroje, ale přijdou jen na přímo, jak mi Jan Zdarsa upřesnil. Nicméně problém by to mělo postupem času, tj. do 90 dnů od nasazení Google Ads skriptu vyřešit (snad).
Jak otestovat správné nasazení?
Jakmile Google Ads skript nasadíte, zkuste si prokliknout Google Ads reklamu, zda se do ní propsaly, jak UTM parametry (z Honzova skriptu), tak gclid parametr. Pokud k tomu všemu máte zapnutý automatický tagging (v Google Ads si to můžete ověřit v rozhraní přímo v sekci: „Administrátor“ – „Nastavení účtu“, kde poté zkontrolujete, zda: „Automatické tagování“ máte povoleno), viz nápověda Google Ads, tak by vám vše mělo fungovat. Zde bych ještě upozornil, že některé prohlížeče (například Brave) mažou gclid parametr (za tento doplňující postřeh děkuji Marku Leciánovi).
Jaké jsou problémy skriptu a k čemu lze využít BigQuery?
Jak jsem psal výše, tak nejsou podporovány Demand Gen, Discovery Ads a Video kampaně a zároveň Jan Zdarsa uvádí, že MCC skript běží na maximálně 50 účtech. BigQuery můžete využít k lepším možnostem vyhodnocení dat. Do BigQuery lze exportovat data z Google Analytics 4 i z Google Ads, a pak je propojit (za tento tip děkuji Romanovi Appeltauerovi).
Pokud byste chtěli cokoliv s BigQuery řešit, tak doporučuji se v takovém případě obrátit přímo na předního českého experta na BigQuery, na Romana Appeltauera z firmy Signals, s. r. o. Jelikož se přímo tématem BigQuery Roman Appeltauer zabývá, věřím, že vám dokáže poskytnout i sofistikovanější řešení.
Pro koho je tento návod?
Tento návod vznikl pro většinu e-shopařů, markeťáků, ale i laiků, aby dokázali tento problém vyřešit svépomocí či ve spolupráci s jejich marketingovou či PPC agenturou. Cílem tohoto návodu není nějaká složitá implementace či sofistikované řešení přes BigQuery, ale pomoc všem, jež tento problém v Google Analytics 4 (GA4) trápí.
Poděkování
Jelikož jde o poměrně nový problém, snažil jsem se sepsat tento návod v co nejkratším čase, aby pomohl co nejvíce lidem, e-shopařům i markeťákům. Rád bych poděkoval tímto Janu Zdarsovi za poskytnutí jeho Google Ads skriptu veřejnosti, čímž nejen pomohl komunitě webových analytiků, PPCkařů či markeťáků, ale všem, kterým „vytrhl trn z paty“. Honzo, ještě jednou moc díky :-).
Zároveň bych moc rád poděkoval Marku Leciánovi za jeho podnětné tipy a rady i zpětnou vazbu k článku. Marku, moc díky!
Chcete být stále „v obraze“ a odebírat novinky?
Přihlaste se vpravo nahoře do newsletteru (pokud jste na mobilním zařízení, tak úplně dole), a mějte novinky vždy „při ruce“, aby vám žádná již neunikla :-).
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?