logo
Google Universal Analytics

Zaměřte se na výkon a neinvestujte zbytečně!

Oslovte zákazníky, které dovedete k úspěšným konverzím.

Chci 30 minut konzultovat na Praze 5 zdarma

Faktory, které rozhodují o nákupu na e-shopu

Optimalizovaný-Web.cz / Blog / Faktory, které rozhodují o nákupu na e-shopu

Není to jen o ceně. Rozhoduje více faktorů

Cena je důležitá, ale opravdu není jediným faktorem, který návštěvníci na webu vnímají, porovnávají a sledují. Dokonce i nejnižší cena nemusí být zárukou, že většina návštěvníků nakoupí přímo u vás. Je třeba se nad tím zamyslet komplexněji.

Co může znamenat nejnižší cena na trhu?

U některých typů zákazníků může nejnižší cena na trhu budit nedůvěru, například v tom, že jde o falešný produkt, napodobeninu apod. Pokud je cena skutečně podezřele nízká. Nejnižší cena na trhu může být také kompenzovaná méně kvalitním servisem, či nízkou důvěrou v e-shop (špatné reference apod.). Nebo naopak může značit vaši konkurenceschopnost, exklusivní cenové podmínky u dodavatelů s vyšším prostorem pro marži.

Na druhou stranu je ale třeba si také uvědomit, že obchod není jen o nejnižší ceně na trhu, ale potřebujete mít i určité krytí investic (do marketingu, rozvoje firmy, inovací, aktualizací, skladů, distribuce apod.).

Nejnižší cenou se snaží primárně konkurovat „garážoví prodejci“, kteří obvykle neumí nabídnout nic lepšího a originálnějšího, než právě tu nejnižší cenu. Jenže to není dlouhodobě udržitelná strategie a mnoho tzv. „garážových e-shopů“ už kvůli tomu muselo skončit. Měli byste se snažit konkurovat i jinými způsoby.

Mějte zboží skladem. Zákazníci nechtějí čekat

Zboží skladem je taková „modla“ všech českých e-shopů a zejména jejich zákazníků. Nemáte-li zboží skladem, očekávejte, že zákazníci nebudou obchotni čekat a objednají si to jinde. A i kdyby to jinde měli o něco dražší, tak si to prostě u vás neobjednají. Tak to je, bohužel. Respektive bohudík.

Český zákazník je poměrně rozmlsaný zákazník a vyžaduje zboží ideálně ihned (aby si jej mohl vyzvednout okamžitě na prodejně, nebo nejpozději do druhého dne, aby mu přišel balík).

Nemáte-li zboží skladem, nelžete. Jinak naštvete zákazníky

Zákazníci jsou velmi citliví na dostupnost zboží. Pokud nemáte zboží skladem, nelžete svým zákazníkům. Snažte se alespoň uvést předpokládanou dostupnost (například do 48 hodin, do 3 dnů, do týdne apod.). Je to lepší, než kdyby si váš zákazník objednal s očekáváním, že mu zboží přijde ihned, a najednou zjistí, že byl „podveden“ a zboží mu dorazí až za týden.

Takový zákazník se rychle naštve a dá vám to najevo a napíše o vás negativní recenzi. Skutečně nemá smysl mlžit o skladovosti, protože negativní recenze vám může uškodit i u těch zíkazníků, kteří jsou ochotni počkat, až budete mít zboží skladem.

Dbáte na kvalitní popisky u produktů?

Mnoho zákazníků si před samotným zakoupeních chce přečíst detailnější informace o zboží. Snažte se být věcní, konkrétní a přizpůsobte popisky vašim zákazníkům. Nesnažte se o nějaké přehnané SEO a přeoptimalizovaný text, abyste si tím neodradili ty, které zajímají relevantní informace o produktech. Uživatelé nepotřebují mít v každém odstavci totožné klíčové slovo. A koneckonců, ani vyhledávače nepotřebují přeoptimalizované weby.

Hrajete si se slovy a dokážete uživatele vtáhnout do vašeho příběhu?

Je velmi poznat, jestli dokážete hravým způsobem popsat produkt a prezentovat svou nabídku a nebo jestli to jen stroze a amatérsky popíšete. Nedokážete-li vtáhnout návštěvníka do vašeho webu, pak patrně jeho pozornost neudržíte. Zkuste zapracovat na copywritingu nejen u detailu produktů, ale i u dalších článků na webu, budujte s každým návštěvníkem „vztah“. Zkuste používat rozmanitost našeho jazyka a pohrejte si se slovy, ale nešlo jen o strohý technický text plný zbytečných klíčových slov.

Máte-li produkty zaměřené na krásu, popište, jak se uživatelé budou s produktem cítit a jak budou vypadat, máte-li produkty technického směru, zkuste popsat, k čemu vaše produkty slouží a co s nimi mohou zákazníci dělat. Nebuďte strozí, buďte lidští a osobití, snažte se spíše přirozeně se čtenářem komunikovat.

Máte kvalitní fotografie? Nešetřete na profesionálních fotografiích

Kvalitní fotky jsou základ. Zákazníci chtějí vidět, jak produkt opravdu vypadá. Pokuste se tedy o co nejvěrnější fotografii daného produktu, aby uživatel nakonec nebyl zklamaný, že očekával „šťavnatého hamburgera“ a místo toho dostal „oschlou housku“. Vyfoťte produkty ve vysokém rozlišení a dejte profesionální fotografie je na web. Umožněte vašim zákazníkům, aby si zvětšili fotografie. Určitě to ocení. Nezapomínejte u fotografií vyplňovat alternativní text (pod atributem alt) a titulek (pod atributem title).

Díky vyplněným atributům můžete usnadnit indexaci obrázků ve vyhledávačích a v případě, že se obrázek nepodaří uživateli načíst v prohlížeči, tak uvidí alespoň alternativní text, co se na obrázku nachází.

Přehlednost webu může snížit míru okamžitého opuštění

Návštěvníci na webu neradi ztrácejí čas a jsou velmi netrpěliví. Měli by se na něm zorientovat do 3 vteřin. Snažte se proto mít web maximálně přehledný, aby se na něm každý uživatel snadno zorientoval. Přidejte na web políčko „interního hledání“, aby ztracený uživatel dostal ten pravý obsah, pro který „si na web přišel“.

Také se vám někdy stává, že přijdete na web z vyhledávače a jakmile jej otevřete, tak vás natolik zaskočí, že jej raději ihned opustíte? Snažte se to eliminovat a pokuste se o změření míry okamžitého opuštění a její interpretaci.

Budujte kvalitní reference

Snažte se získat kvalitní reference a pokud jste na Heuréce, tak i jejich certifikát „Ověřeno zákazníky“. Nikdy, ale opravdu nikdy si nepište falešné reference, jde to poznat i laickým okem. Nepoužívejte fotografie z fotobank, dají se vygooglovat. Nechte své reference napsat skutečně autenticky a nezasahujte do nich. Pokud v nich bude nějaká chyba, neupravujte ji. Jedině tak budou skutečně věrohodné.

A co když je velmi obtížné je získat? Zkuste vaše pisatele referencí nějak motivovat, překvapit či potěšit. Pošlete jim nějaký dáreček či slevu za autentickou referenci.

Uživatelé ocení rozmanitý výběr dopravy. Úložné služby hrají prim

Využíváte různých úložných služeb? Zákazníci jsou nespokojeni s tradičními způsoby dopravy (jako je například Česká pošta apod.) a nechtějí celý den čekat, než se daný dopravce „uráčí“ přijet s balíčkem. Určitě to znáte všichni, čekáte celý den a nakonec objevíte ve schránce lístek „adresát nezastižen“ a musíte následující den běžet na poštu a tam vystát frontu.

Šetřete nervy zákazníků a umožněte jim si vybrat ideální způsob dopravy, ať už jde o osobní převzetí nebo formou využití nějaké úložné služby. Často je to i pro koncového zákazníka levnější, vhodnější a rychlejší (může si zajít kdykoliv na místo uložení zásilky a nemusí čekat celý den).

Platební kartou platí zákazníci jen u prověřených e-shopů, na plné čáře vyhrává dobírka

Chcete platbu předem bankovním převodem či platební kartou? Musíte pro to něco udělat. Zákazníci na e-shopech se velmi často bojí, že je e-shop nedůvěryhodný a tak raději platí zboží při osobním převzetí dobírkou, aby neobdrželi prázdnou krabici. Nemáte-li silnou značku, dobré reference a nepatříte-li mezi TOP e-shopy na českém trhu, budete muset akceptovat to, že zákazníci budou platit kartou jen minimálně. Ale je dobré mít tuto možnost na svém e-shopu.

Pokud chcete vaše zákazníky motivovat k platbě kartou (či bankovním převodem), zkuste je povzbudit nějakým bonusem či výhodou, aby měli motivaci.

Kontaktní údaje vyplňují zákazníci až ve chvíli, kdy znají veškeré ceny včetně poplatku za dopravu a za zvolený způsob platby

Pokud k tomu nemáte zásadní důvod, nechtějte po zákaznících hned ve 2. kroku nákupního procesu, aby vyplňovali kontaktní údaje a přitom ještě sami ani netuší ceny za dopravu a platbu. Spoustu zákazníků byste tak mohli odradit, neboť vám své kontaktní údaje poskytnou až v té chvíli, kdy jsou plně rozhodnuti odeslat objednávku.

Snažte se po nich chtít jen minimum kontaktních údajů. Pouze a jen ty, které jsou nezbytně nutné k uzavření objednávky. Čím méně políček budou muset vyplňovat, tím lépe. Odstraňte nevyužívaná políčka.

Cítí se návštěvníci na vašem webu příjemně?

Možná si to mnozí ani neuvědomují, ale web musí být skutečně pohodlný a musí se na něm zákazníci cítit příjemně. Snažte se eliminovat nesmyslná vyskakovací okna a omezte agresivní marketingové praktiky.

Nesnažte se odvést pozornost uživatelů od čteného textu na nějakou vaši agresivní reklamní nabídku. Může je to zbytečně podráždit a jediné sdělení, které si z ní odnesou, je to, že hledají křížek, aby ji vypnuli a zbavili se jí. Čili aby mohli pokračovat dále ve čtení v rozečteném článku.

Máte-li vysoce konkurenční produkt, zkuste vyzdvihnout vaše konkurenční výhody (odlišnosti)

U vysoce konkurenčních produktů, u nichž se může zdát, že jedinými faktory v rozhodnutí o nákupu jsou „cena a dostupnost zboží (skladem)“, zkuste konkurovat nějakou vlastní přidanou hodnotou, například dopravou zdarma, prodlouženou zárukou, instalací produktu, okamžitou výměnou produktu v rámci reklamace atd. I to mohou být argumenty, které zákazníky dokáží přesvědčit o nákupu právě u vás, přestože máte vyšší cenu než má konkurence.

Kontaktní údaje na webu a transparentnost nade vše

Buďte transparentní. Uveďte na sebe veškeré kontaktní údaje včetně telefonního čísla a e-mailu a jména osoby, která má na starosti komunikaci se zákazníky. K telefonnímu číslu můžete doplnit i informaci v jakém čase jste k zastižení na uvedeném telefonním čísle.

V ideálním případě nepoužívejte fotky telefonních operátorek z fotobank, ale vyfoťte reálnou osobu, která bude komunikovat se zákazníky a tuto reálnou fotografii umístěte na váš web. Není třeba, aby vaše telefonní operátorka byla modelka, důležité je, aby byla pravá.

Ukažte se a neskrývejte se před zákazníky. Zákazníci určitě ocení, že v případě jakýchkoliv dotazů se budou moci obrátit přímo na některou konktaktní osobu, kterou uvádíte na vašem webu. Web se tak stane důvěryhodnější, pokud na něm bude reálná fotografie člověka, se kterým budou skutečně potencionální zákazníci hovořit či písemně komunikovat. Zkuste to.

Nejhorší, co můžete udělat, je, že na webu ponecháte pouze kontaktní formulář bez e-mailové adresy a neuvedete na sebe ani jméno ani telefonní číslo. Tím se pak váš web tváří jako neseriózní a můžete mnoho zákazníků zbytečně odradit. Buďte vidět.


Datum poslední aktualizace: 10. 05. 2016 08:30:13
Štítky: webové stránky - marketing - copywriting

7 důvodů proč konzultovat právě s námi:

  • Patříme mezi Google Partners.
  • Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
  • Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
  • Jsme transparentní.
  • Vše měříme a vyhodnocujeme.
  • Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
  • Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
 

Copyright 2017 © Optimalizovaný-Web.cz